Sejladsbestemmelser til

 

NM / DM for X 99

10. til 12. juni 2005

Korsør Sejlklub

 

 

  1. Regler
    1. Stævnet sejles efter ISAF’s kapsejladsregler (RRS med tillæg) 2005-2008 definerede regler, Dansk Sejlunions forskrifter, X 99 internationale klasseregler samt disse sejladsbestemmelser.
    2. Sejladsen sejles i kategori C

 

  1. Deltagelse
    1. Alle deltagende både skal sejles og bemandes i henhold til X 99 internationale klassebestemmelser. Skipperen har med sin tilmelding erklæret, at båden opfylder   X 99 internationale klassebestemmelser, og at båden har et gyldigt vejecertifikat.
    2. Før 1. start skal alle deltagende både aflevere en komplet liste med sejl som ønskes ombord. For Danske og Tyske både bruges nummeret fra måleknap. For alle andre både accepteres sejl med produktionsdato og stempel fra national måler.
    3. Alle deltagende både skal aflevere komplet mandskabsliste senest fredag 10. juni 2004 kl. 8.45, Den maksimale besætningsvægt er 512 kg..
    4. Alle besætningsmedlemmer på danske både skal være medlem af en sejlklub under Dansk sejlunion. Bekræftelse herfor afleveres sammen med mandskabsliste.

                                

  1. Meddelelser til deltagerne
    1. Meddelelser til deltagerne vil blive slået op på den officielle opslagstavle, som befinder sig ved bureauet.

 

  1. Signaler, der gives på land
    1. Signaler, der gives på land, vil blive hejst på flagmasten udfor bro 3

 

  1. Tidsplan
    1. Fredag 10. juni kl. 9.00 Skippermøde
    2. Fredag 10. juni kl. 10.30, 1. sejlads, efterfølgende sejladser umiddelbart efter
    3. Lørdag 11. juni kl. 10.00, 1. sejlads, efterfølgende sejladser umiddelbart efter
    4. Søndag 12. juni kl. 10.00, 1. sejlads, efterfølgende sejladser umiddelbart efter
    5. Varselssignal for dagens første sejlads er planlagt afgivet 5 minutter før første start. Varselssignalet for efterfølgende sejladser samme dag vil blive afgivet så hurtigt som muligt efter afslutningen af forrige sejlads.
    6. På stævnets sidste sejladsdag vil der ikke blive afgivet varselssignal senere end kl. 14.00
    7. ”Fortsat sejlads” vil på måltagningsfartøjet være indikeret ved at signalflag L ” Kom på prajehold” er hejst før første båd tages i mål på foregående sejlads.

 

  1. Kapsejladsområde
    1. Kapsejladsområdet er umiddelbart syd for Korsør Lystbådehavn. Vær speciel opmærksom på 2 grønne sideafmærkninger som afgrænser ”Badstue rev”. Disse afmærkninger skal altid respekteres.

 

 

 

  1. Banekort
    1. Op-ned bane med gate samt afvisermærke, se banekort.
    2. Det antal omgange banen skal sejles , markeres med talstander ved varselssignalet. En omgang består af opkryds og læns ( der tages i mål efter læns ).

 

  1. Mærker
    1. Mærkerne 1 og 3 vil være store cylinderformet orange bøjer, afvisermærket 2 vil være orange bøje.
    2. Mærke 3 kan rundes valgfrit, dog således, at der sejles i mellem bøjerne på læns inden runding.

 

  1. Startlinien
    1. Startlinien vil være mellem 2 stangbøjer med orange flag.

 

  1. Mærkeflytning
    1. For at ændre næste mærkes position vil kapsejladskomiteen enten flytte det oprindelige mærke (eller mållinien) til en ny position eller udlægge et nyt mærke og fjerne det oprindelige mærke, så hurtigt som det er praktisk muligt. Ændringen vil blive signaleret, før den førende båd har påbegyndt banebenet, også selvom mærket endnu ikke er på den nye position. Mærker, som skal rundes efter runding af det flyttede mærke, kan flyttes uden yderligere signalgivning for at beholde banekonfigurationen.

 

  1. Mål
    1. Mållinien vil være mellem 2 stangbøjer med orange flag.
    2. I tilfælde af afkortning vil signalflag S blive vist ved topmærke 1
    3. Mærkerne 3 skal ikke respekteres på baneben med målgang.

 

  1. Straffe
    1. Regel 44.2 er ændret , således at 720’ vending er erstattet af 360’ vending.

 

  1. Tidsbegrænsning
    1. Både, som ikke fuldfører inden for 30 minutter efter den første båd har sejlet banen og har fuldført, vil blive noteret ”ikke fuldført”
    2. Dette ændrer RRS, regel 35 og regel 4.1 i tillæg A

 

  1. Protester og anmodninger om godtgørelser
    1. Protestfristen er 30 minutter efter at dommerbåden er gået i havn efter dagens sidste sejlads. Samme protestfrist gælder for protester fra kapsejladskomiteen og protestkomiteen, samt anmodninger om godtgørelser. Dette ændre RRS, regel 61.3 og regel 62.
    2. Senest 30 minutter efter protestfristens udløb, vil opslag på opslagstavlen informere deltagerne om høringer, hvor de enten er parter eller vidner.
    3. En båd kan under protestafhøringer kun repræsenteres ved bådens rorsmand eller et besætningsmedlem. Dette ændrer RRS, regel 63.3
    4. På stævnets sidste dag skal en anmodning om genåbning af en høring indgives på bureauet enten:

                                                               i.Inden protestfristen, hvis den part, som anmoder om genåbning, blev informeret om afgørelsen dagen før, eller

                                                             ii.Ikke senere end 30 minutter efter at den part, som anmoder om genåbning, er blevet informeret om afgørelsen, hvis informationen om afgørelsen blev givet samme dag.

                                                            iii.Dette ændre regel 66.

 

 

 

  1. Pointgivning
    1. Der anvendes lav-pointsystem som beskrevet i RRS, tillæg A
    2. Hvis der er blevet gennemført 5 eller flere sejladser, vil en båds pointsum i serien være summen af bådens point fra hver sejlads fratrukket dens dårligste point.

 

  1. Sikkerhed
    1. En båd, som udgår af en sejlads, skal informere kapsejladskomiteen herom hurtigst muligt og om muligt sætte nationsflaget. Er kapsejladskomiteen ikke informeret på vandet skal kapsejladsbureauet informeres så hurtigt som muligt efter båden er gået i havn.

 

 

  1. Udskiftning af besætning eller udstyr
    1. Udskiftning af deltagere eller udstyr er ikke tilladt uden skriftlig godkendelse fra kapsejladskomiteen.

 

  1. Inspektion
    1. En båd eller udstyr kan til enhver tid kontrolleres for overensstemmelse med klassereglerne og de gældende sejladsbestemmelser. På vandet kan kapsejladskommiteen pålægge en både at tage et komitemedlem ombord og evt. at sejle direkte til et anvist område for at blive kontrolleret.

 

  1. Begrænsning for optagning af både
    1. Bådene må ikke tages på land i løbet af stævnet, uden skriftlig godkendelse fra kapsejladskommiteen.

 

  1. Vind
    1. Ingen sejladser vil blive startet med vind over 14 m/s. Vindstyrken målt som gennemsnit over 15 minutter.

 

  1. Radiokommunikation
    1. Når en båd kapsejler, må den hverken foretage radiotransmission eller modtage radiosignal. Denne restriktion omfatter også mobiltelefoner.

 

  1. Præmier
    1. Der uddeles Dansk Sejlunions mesterskabsplaketter til bedste Danske båd, herudover uddeles der præmie for hver 5. deltagende båd.

 

  1. Ansvarsfraskrivning
    1. Deltagerne deltager i stævnet fuldstændig på deres egen risiko. Se ( RRS, regel 4, beslutning op at kapsejle ). Den arrangerende myndighed påtager sig ikke noget ansvar for materielskade, personskade eller dødsfald, der opstår som følge af eller før, under eller efter stævnet.

 

  1. Forsikring
    1. Hver deltagende båd skal være omfattet af en gyldig tredjeparts ansvarsforsikring på minimum 1.000.000 euro.

 

  1. Nationsflag
    1. Nationflaget må ikke føres under kapsejlads, men bør sættes , såfremt båden udgår.

 

                                

 

 

 

 

Stævneledelse:           Erik Borg, 58 37 20 00, e-mail eb@korsoersejlklub.dk

                                 Per Nielsen, 20 24 64 72, e-mail pn@korsoersejlklub.dk

 

Bureau:                     

 

Overdommer:            Finn Palne, Roskilde

 

Juryformand:             

 

Organiserende

Myndighed:               Korsør Sejlklub, Lystbådehavnen, Sylowsvej, 4220  Korsør

                                 Medlem af Dansk Sejlunion

                                 Januar 2005