Hvis som printvenligt format
Sejladsbestemmelser til
NM / DM for X 99
10. til 12. juni 2005
Korsør Sejlklub
- Regler
- Stævnet sejles efter ISAF’s kapsejladsregler (RRS med
tillæg) 2005-2008 definerede regler, Dansk Sejlunions forskrifter, X 99
internationale klasseregler samt disse sejladsbestemmelser.
- Sejladsen sejles i kategori C
- Deltagelse
- Alle deltagende både skal sejles og bemandes i henhold
til X 99 internationale klassebestemmelser. Skipperen har med sin tilmelding
erklæret, at båden opfylder X 99 internationale klassebestemmelser, og at
båden har et gyldigt vejecertifikat.
- Før 1. start skal alle deltagende både aflevere en
komplet liste med sejl som ønskes ombord. For Danske og Tyske både bruges
nummeret fra måleknap. For alle andre både accepteres sejl med
produktionsdato og stempel fra national måler.
- Alle deltagende både skal aflevere komplet
mandskabsliste senest fredag 10. juni 2004 kl. 8.45, Den maksimale
besætningsvægt er 512 kg..
- Alle besætningsmedlemmer på danske både skal være
medlem af en sejlklub under Dansk sejlunion. Bekræftelse herfor afleveres
sammen med mandskabsliste.
- Meddelelser til deltagerne
- Meddelelser til deltagerne vil blive slået op på den
officielle opslagstavle, som befinder sig ved bureauet.
- Signaler, der gives på land
- Signaler, der gives på land, vil blive hejst på
flagmasten udfor bro 3
- Tidsplan
- Fredag 10. juni kl. 9.00 Skippermøde
- Fredag 10. juni kl. 10.30, 1. sejlads, efterfølgende
sejladser umiddelbart efter
- Lørdag 11. juni kl. 10.00, 1. sejlads, efterfølgende
sejladser umiddelbart efter
- Søndag 12. juni kl. 10.00, 1. sejlads, efterfølgende
sejladser umiddelbart efter
- Varselssignal for dagens første sejlads er planlagt
afgivet 5 minutter før første start. Varselssignalet for efterfølgende
sejladser samme dag vil blive afgivet så hurtigt som muligt efter
afslutningen af forrige sejlads.
- På stævnets sidste sejladsdag vil der ikke blive
afgivet varselssignal senere end kl. 14.00
- ”Fortsat sejlads” vil på måltagningsfartøjet være
indikeret ved at signalflag L ” Kom på prajehold” er hejst før første båd
tages i mål på foregående sejlads.
- Kapsejladsområde
- Kapsejladsområdet er umiddelbart syd for Korsør
Lystbådehavn. Vær speciel opmærksom på 2 grønne sideafmærkninger som
afgrænser ”Badstue rev”. Disse afmærkninger skal altid respekteres.
- Banekort
- Op-ned bane med gate samt afvisermærke, se banekort.
- Det antal omgange banen skal sejles , markeres med
talstander ved varselssignalet. En omgang består af opkryds og læns ( der
tages i mål efter læns ).
- Mærker
- Mærkerne 1 og 3 vil være store cylinderformet orange
bøjer, afvisermærket 2 vil være orange bøje.
- Mærke 3 kan rundes valgfrit, dog således, at der
sejles i mellem bøjerne på læns inden runding.
- Startlinien
- Startlinien vil være mellem 2 stangbøjer med orange
flag.
- Mærkeflytning
- For at ændre næste mærkes position vil
kapsejladskomiteen enten flytte det oprindelige mærke (eller mållinien) til
en ny position eller udlægge et nyt mærke og fjerne det oprindelige mærke,
så hurtigt som det er praktisk muligt. Ændringen vil blive signaleret, før
den førende båd har påbegyndt banebenet, også selvom mærket endnu ikke er på
den nye position. Mærker, som skal rundes efter runding af det flyttede
mærke, kan flyttes uden yderligere signalgivning for at beholde
banekonfigurationen.
- Mål
- Mållinien vil være mellem 2 stangbøjer med orange
flag.
- I tilfælde af afkortning vil signalflag S blive vist
ved topmærke 1
- Mærkerne 3 skal ikke respekteres på baneben med
målgang.
- Straffe
- Regel 44.2 er ændret , således at 720’ vending er
erstattet af 360’ vending.
- Tidsbegrænsning
- Både, som ikke fuldfører inden for 30 minutter efter
den første båd har sejlet banen og har fuldført, vil blive noteret ”ikke
fuldført”
- Dette ændrer RRS, regel 35 og regel 4.1 i tillæg A
- Protester og anmodninger om godtgørelser
- Protestfristen er 30 minutter efter at dommerbåden er
gået i havn efter dagens sidste sejlads. Samme protestfrist gælder for
protester fra kapsejladskomiteen og protestkomiteen, samt anmodninger om
godtgørelser. Dette ændre RRS, regel 61.3 og regel 62.
- Senest 30 minutter efter protestfristens udløb, vil
opslag på opslagstavlen informere deltagerne om høringer, hvor de enten er
parter eller vidner.
- En båd kan under protestafhøringer kun repræsenteres
ved bådens rorsmand eller et besætningsmedlem. Dette ændrer RRS, regel 63.3
- På stævnets sidste dag skal en anmodning om genåbning
af en høring indgives på bureauet enten:
i.Inden
protestfristen, hvis den part, som anmoder om genåbning, blev informeret om
afgørelsen dagen før, eller
ii.Ikke
senere end 30 minutter efter at den part, som anmoder om genåbning, er blevet
informeret om afgørelsen, hvis informationen om afgørelsen blev givet samme dag.
iii.Dette
ændre regel 66.
- Pointgivning
- Der anvendes lav-pointsystem som beskrevet i RRS,
tillæg A
- Hvis der er blevet gennemført 5 eller flere sejladser,
vil en båds pointsum i serien være summen af bådens point fra hver sejlads
fratrukket dens dårligste point.
- Sikkerhed
- En båd, som udgår af en sejlads, skal informere
kapsejladskomiteen herom hurtigst muligt og om muligt sætte nationsflaget.
Er kapsejladskomiteen ikke informeret på vandet skal kapsejladsbureauet
informeres så hurtigt som muligt efter båden er gået i havn.
- Udskiftning af besætning eller udstyr
- Udskiftning af deltagere eller udstyr er ikke tilladt
uden skriftlig godkendelse fra kapsejladskomiteen.
- Inspektion
- En båd eller udstyr kan til enhver tid kontrolleres
for overensstemmelse med klassereglerne og de gældende sejladsbestemmelser.
På vandet kan kapsejladskommiteen pålægge en både at tage et komitemedlem
ombord og evt. at sejle direkte til et anvist område for at blive
kontrolleret.
- Begrænsning for optagning af både
- Bådene må ikke tages på land i løbet af stævnet, uden
skriftlig godkendelse fra kapsejladskommiteen.
- Vind
- Ingen sejladser vil blive startet med vind over 14
m/s. Vindstyrken målt som gennemsnit over 15 minutter.
- Radiokommunikation
- Når en båd kapsejler, må den hverken foretage
radiotransmission eller modtage radiosignal. Denne restriktion omfatter også
mobiltelefoner.
- Præmier
- Der uddeles Dansk Sejlunions mesterskabsplaketter til
bedste Danske båd, herudover uddeles der præmie for hver 5. deltagende båd.
- Ansvarsfraskrivning
- Deltagerne deltager i stævnet fuldstændig på deres
egen risiko. Se ( RRS, regel 4, beslutning op at kapsejle ). Den
arrangerende myndighed påtager sig ikke noget ansvar for materielskade,
personskade eller dødsfald, der opstår som følge af eller før, under eller
efter stævnet.
- Forsikring
- Hver deltagende båd skal være omfattet af en gyldig
tredjeparts ansvarsforsikring på minimum 1.000.000 euro.
- Nationsflag
- Nationflaget må ikke føres under kapsejlads, men bør
sættes , såfremt båden udgår.
Stævneledelse: Erik Borg, 58 37 20 00, e-mail
eb@korsoersejlklub.dk
Per Nielsen, 20 24 64 72,
e-mail
pn@korsoersejlklub.dk
Bureau:
Overdommer: Finn Palne, Roskilde
Juryformand:
Organiserende
Myndighed: Korsør Sejlklub, Lystbådehavnen, Sylowsvej, 4220
Korsør
Medlem af Dansk Sejlunion
Januar 2005
Hvis som printvenligt
format